вівторок, 26 вересня 2017 р.

Школа педагогічної майстерності для практичних психологів і соціальних педагогів ЗНЗ




26 вересня  2017 р.у приміщенні ЗОШ I-IIIст. № 16, ім.. В. Левицького відбулося засідання школи педагогічної майстерності для практичних психологів та соціальних педагогів ЗНЗ на тему «Супервізорський супровід професійної діяльності працівників психологічної служби» організоване та проведене Кавецьким В. Є., доцентом , в.о. завідувача кафедри  педагогіки і психології та інклюзивної освіти, кандидатом педагогічних наук та методистом НМЦПССР Демидась С. Р. ТОКІППО. Обговорено наступні питання: супервізорські стилі, фокуси, форми, моделі, види супервізії. А також розглянені і проаналізовані ситуації, що виникають у взаємодії працівників психологічної служби з клієнтами. За підсумками засідання прийняті відповідні рекомендації та пропозиції.
Рекомендації
проведення засідання школи педагогічної майстерності для практичних психологів та соціальних педагогів на тему «Супервізорський супровід професійної діяльності працівників психологічної служби».
Супервізія – основний засіб, за допомогою якого визначений установою супервізор полегшує роботу персоналу, індивідуально й колективно, та забезпечує стандарти роботи. Її  мета – допомогти  супервізованому(им) якнайефективніше виконувати завдання, зазначені в посадових обов’язках.
1. Основні стилі супервізора
Виділяють три базові компоненти стилю: спосіб спілкування, орієнтацію на завдання чи на процес,  стиль навчання/викладання.
Спосіб спілкування. Існують три найголовніші стилі спілкування: візуальний, аудіальний та кінетичний. Надання переваги у способі спілкування можливо закладене ще в дитинстві, і якщо ці способи у супервізора і супервізованого відрізняються, це може спричинити проблеми. Досвідчений практичний психолог – супервізор має допомогти молодому практичному психологу-початківцю навчитися під час роботи з різними клієнтами швидко та інтуїтивно налаштовуватися на належний стиль спілкування.
Орієнтація на завдання чи на процес. Інший компонент стилю пов’язаний з тим, на що більше звертають увагу супервізор і супервізований – на завдання чи на процес. Досить часто у супервізії виникають труднощі, а інколи навіть зіткнення між орієнтованим на завдання супервізором, стурбованим результатами, та орієнтованим на процес супервізованим, котрого хвилюють засоби. Важливо, щоб і супервізор, і супервізований визнавали сильні сторони один одного, при цьому супервізор зобов’язаний належним чином враховувати спрямування супервізованого на процес.
Під час проведення супервізії особливої ваги набуває здатність супервізора об’єднувати процес і завдання. Ці обидва аспекти надзвичайно важливі, і надмірна увага до одного чинника може не тільки зменшити ефективність супервізії, але й дати супервізованому некорисну рольову модель. 
Стиль навчання/викладання. Оскільки однією з основних функцій супервізії є навчання/тренінг, важливо, аби супервізор та супервізований визначали й розуміли власні навчальні стилі, а також те, як ці стилі впливають на супервізію. 
Автори Вісконсінського тренінгового проекту М. Фрідлендер і Л. Вард  запропонували три основні ефективні стилі роботи супервізора:
1. Стиль, орієнтований на вирішення проблеми (завдання), який є цілеспрямованим, конкретним, дидактичниим, ретельним, ясним, практичним, структурованим. За допомогою даного стилю здійснюється детальний розгляд проблеми та її оцінка, пропонуються способи її вирішення.
2. Міжособистісно-сензитивний стиль, що фокусується на відносинах між супервізором і супервізованим, коли супервізор опікується початківцем, розуміє його, завжди залучений у процес супервізії, креативний, має ресурси, добре розвинену інтуїцію, рефлексію, іноді виступає в ролі терапевта.
3. Прихильний стиль, що характеризується підтримкою і відкритістю, дружніми відносинами між супервізором і супервізованим. Супервізор приємний у спілкуванні, дружелюбний, гнучкий, відкритий, позитивний, вселяє довіру, проявляє підтримку.
Фокуси супервізії
Найважливіше завдання супервізії – це вибір фокуса, тобто визначення тематики взаємодії супервізора і початківця. Звернемо увагу, що фокусування – це взаємодія супервізора і супервізованого, спрямована на формування запиту супервізії відповідно до її цілей та завдань. Результатом фокусування є визначення фокусу супервізії.
Фокус супервізії визначається відповідно до тієї моделі, що обрав супервізор. Так при роботі в моделі розвитку вмінь фокус супервізії може визначатися набором реалістичних цілей для фахівця-початківця, які ставляться перед супервізорською сесією. Це дозволяє знизити відчуття перевантаженості інформацією шляхом зведення супервізії лише до розгляду та обговорення тих моментів у роботі молодого фахівця, котрі відповідають обраним цілям. У результаті підвищується імовірність того, що супервізований буде задоволений супервізійною сесією, оскільки поставлених цілей цілком можна досягти.
Таким чином, можна виділити такі найважливіші моменти фокусування:
1. Стан фахівця-початківця. Перші враження від роботи супервізованого з клієнтом є найголовнішими, оскільки визначають подальший зміст професійного розвитку початківця, а тому вони потребують особливої уваги з боку супервізора.
2. Контракт. Для тимчасового оформлення контракту між початківцем та супервізором важливим є те, чи має початківець проблеми під час роботи з клієнтом. Якщо проведена робота була вдалою і початківець радий своєму успіху, супервізор може просто порадіти за нього.
3. Робота із запитом. Супервізор може допомогти сформулювати супервізорський запит,  використовуючи свої візуальні враження від спостереження за роботою молодого фахівця з клієнтом, а також записи, організувати деякий простір для дослідження.
4. Інтервенції супервізора. Крім відкритих запитань, які допомагають початківцю зорієнтуватися в сфері свого інтересу, супервізор може і на стадії фокусування, і на робочій стадії використовувати такі інтервенції: прояснення, схвалення, обговорення контексту, підтримка початківця, конфронтація.
3. Форми супервізії
Виділяють індивідуальну і групову супервізії. Обидві можуть проходити в очному (жива супервізія) або заочному форматах (за допомогою запису, аудіо- і відеозапису, повідомлення фахівця-початківця).
Супервізія може здійснюватися в присутності супервізора або ж у форматі колегіальної групової супервізії.
3.1. Індивідуальна супервізія
Багато супервізорів бажають працювати зі своїм супервізованими індивідуально. Це припускає постійний розклад зустрічей, забезпечення зворотного зв’язку супервізованому, використання аудіо- або відеозаписів консультативної сесії. Супервізор може попросити супервізованого описати причину вибору саме цієї частини роботи з клієнтом для супервізії. В очній супервізії метод спостереження фахівця-початківця поєднується з комунікацією, що дозволяє супервізору взаємодіяти і впливати на роботу супервізованого з клієнтом, поки триває супервізія.
3.2. Групова супервізія
Група створює природний формат для досягнення професійної соціалізації і сприяє навчанню через безпосередній досвід. У цьому форматі від супервізора потрібні знання групових процесів і навички роботи з групою. У фокусі групової супервізії виявляються дидактичні презентації, осмислення випадків, індивідуальний розвиток, організаційні питання, відносини між супервізором та супервізованим. Супервізія в групі забезпечує можливість відчути взаємопідтримку, узагальнити досвід, вирішити комплексні завдання, програти нову поведінку, взяти участь у тренінгу навичок, збільшити компетенцію в міжособистісних відносинах. Супервізорська група дозволяє її членам проявляти різні рівні своїх пізнавальних процесів. Ці прояви дуже важливі для фахівців-початківців, які навчаються через спостереження так само добре, як і через дискусію. В остаточному підсумку відчуття успіху або фрустрації дає супервізованим можливість побудувати більш реалістичну модель своєї роботи, у якій вони адекватно критикують себе або довіряють собі. Формат групової супервізії зменшує залежність від супервізора і дозволяє супервізору розглядати супервізованого з іншого боку. Розвиток супервізованого поліпшується також за рахунок вербалізації його колегами багатьох процесів. Члени групи менш схильні персоналізувати свої труднощі, і в цьому контексті групова супервізія є підтримуючим процесом. Члени групи навчаються один від одного більш ефективно, ніж від експерта, у групі легше побачити перспективу навчання. Члени групи можуть демонструвати ясне бачення випадку, про який розповідає їх колега.
3.3. Колегіальна супервізія
Колегіальна супервізія є різновидом групової супервізії. Така група колег не є ієрархічною, її учасники не мають ні мети, ні відповідної кваліфікації для оцінки чиїхось навичок консультування. Колегіальна супервізія використовується у тих випадках, коли у супервізованого немає можливості одержувати кваліфіковану індивідуальну супервізію, але є можливість одержувати її в групі приблизно рівних за досвідом і можливостями колег. Основне положення колегіальної супервізії полягає в тому, що індивід, який тренує свої навички, може допомогти іншим тренувати ці ж навички ефективніше (J. Benshoff). Колегіальна супервізія корисна тим, що зменшує залежність від експертної ролі супервізора; зростає відповідальність початківця за оцінку власних професійних навичок і навичок колег, а також структурування власного професійного досвіду; зростає довіра до себе, здатність управляти собою і незалежність; розвиваються консультаційні і супервізорські навички; існує можливість обирати колег; існує можливість обирати час; використовується колегіальна модель.
Супервізорські моделі
Модель супервізії – це системний образ дій (метод), за допомогою якого проводиться супервізія. Знання про існуючі моделі й уміння в них працювати є основою навчання супервізора.
Класифікація супервізорських моделей залежить, звичайно, від переваг її авторів. Так Г. Леддік пропонує таку класифікацію:
1) розвиваюча модель; 2) клінічна модель; 3) специфічно орієнтована модель.
Вісконсінський тренінговий проект з клінічної супервізії (Friedlander & Ward, 1984) розглядає: 1) психодинамічну модель; 2) модель розвитку вмінь;
3) модель сімейної терапії; 4) модель розвитку.
2. Специфічно орієнтовані моделі
До специфічно орієнтованих моделей відносять психодинамічну модель, поведінкову модель, модель, спрямовану на рішення, Роджеріанську модель тощо. Фахівці, що працюють у цій моделі, вважають, що кращим видом супервізії буде той, котрий орієнтований на аналіз практики саме такого виду консультування, який вони використовують.
Учасниками школи педагогічної майстерності були запропоновано такі рекомендації:
1) оскільки групове навчання збільшує здатність до слухання і вербального залучення, ризикуйте і висловлюйте свої почуття та думки;
2) знижуйте свою особистісну фрустрацію шляхом обговорення окремих моментів з членами групи, що їх хвилюють;
3) спостерігайте за подібністю того, як Ви сприймаєте відносини з членами групи і клієнтами. Порівнюйте, обговорюйте подібність і відмінність;
4) рухайтеся вперед від динаміки росту клієнта до особистісно професійної динаміки, коли представляєте свій випадок.

Немає коментарів:

Дописати коментар