Превентивне виховання



Одним із пріоритетних напрямів реформування виховного процесу є необхідність забезпечення в навчальному закладі відповідних умов для розвитку фізично та психічно здорової особистості, запобігання пияцтву, наркоманії, насильству, іншим асоціальним явищам, що негативно впливають на здоров’я людей. Це означає, що в школі має бути побудований такий навчально – виховний процес, який би забезпечував тривалий і цілісний виховний вплив на учнів.
Сукупність навчально – пізнавальних занять, стосунки між педагогами і школярами є найраціональнішою системою, сприятливою не тільки для формування гармонійно розвиненої особистості, повнішого розвитку індивідуальності дитини, але й для набуття нею досвіду громадської діяльності, виховання в неї найважливіших соціальних якостей, запобігання девіантній (тобто з відхиленнями від прийнятих у суспільстві соціально – психологічних і моральних норм) поведінці підлітків.
Для успішної боротьби з такими антигромадськими проявами необхідні грамотна й послідовна робота з корекції відхилень у поведінці учнів, глибокий аналіз чинників, причин і обставин, що їх зумовлюють.
Тому питання підвищення професійної майстерності педагогів, які організують профілактичну роботу з учнями, є на сьогодні дуже актуальним.
Превентивне виховання – це цілісна система підготовчих, профілактичних дій з метою запобігання формуванню негативних звичок, рис характеру та проявам асоціальної поведінки підлітків, а також організація належного догляду за їхньою діяльністю.
Основними положення превентивного виховання:
  • дослідження фізіології дітей, через внутрішній світ підлітків та вивчення їхніх психологічних особливостей;
  • спостереження за впливом спадковості, середовища;
  • виховання соціальної спрямованості поведінки школяра;
  • організація в сім’ї та школі профілактичних заходів з метою запобігання протиправній поведінці дітей;
  • створення психолого – педагогічних умов для належного догляду за діяльністю підлітків.
Сучасні підходи до проблеми превентивного виховання в школі
Термін «превентивний» розглядається нами як "попереджувальний" (запобіжний, охоронний, захисний) і стосується профілактики девіантної поведінки, алкоголізму, наркоманії, СНІДу, способу життя, який веде до хвороб, знецінення сенсу життя.
Педагогічний аспект превентивної діяльності полягає у сформованості такої позиції особистості, яка конкретизується культурою цінностей, само актуалізацією, свідомим вибором моделей соціальної поведінки.
Соціальний зміст передбачає об’єднання зусиль суб’єктів превентивної діяльності на міжгалузевому рівні, спрямованих на узгоджену і своєчасну реалізацію попереджувальних заходів, нейтралізації і поступове усунення причин негативних вчинків.

Психологічний аспект превентивної діяльності передбачає диференційований індивідуально-психологічний, статево-віковий підхід до виявлення генезису деструктивних проявів у поведінці особистості й розробку науково-обгрунтованих програм соціалізації та корекції девіацій.

Правовий аспект полягає в охороні й захисті прав особистості, формуванні правової культури.
Основні завдання превентивного виховання:
- створити умови для формування позитивних якостей особистості в процесі різноманітних видів трудової, навчальної, позашкільної діяльності, що сприяють інтелектуальному, морально-етичному, естетичному розвитку, виробленню стійкості до негативних впливів;
- забезпечити соціально-психологічну діяльність, педагогічно зорієнтовану на протидію втягуванню дітей та молоді в негативні ситуації;
- надавати комплексну психолого-педагогічну та медико-соціальну допомогу тим неповнолітнім, які її потребують;
- забезпечити адекватну соціальну реабілітацію неповнолітніх, які вчинили протиправні дії або зловживають наркотичними, психотропними речовинами;
- стимулювати неповнолітніх до здорового способу життя і позитивної соціальної орієнтації, виробленню з раннього віку навичок охорони власного життя і здоров’я;
- сприяти виробленню інтегрованих міждисциплінарних підходів при підготовці спеціалістів (педагогів, психологів, медиків, соціологів, юристів), батьків; об’єднанню зусиль різних суб’єктів превентивної роботи.

Превентивне виховання тісно пов’язане з правовиховною роботою, зокрема, з формуванням правової культури школярів.
Необхідність формування правової культури учнів зумовлена наступними факторами. По-перше, однією із сторін розвитку творчої особистості є наявність у неї високої культури поведінки, адже не можна вважати фізично здорову людину культурною, коли вона, маючи ґрунтовні знання, порушує норми моралі чи законів.
З метою правової освіти і виховання учнів в школі варто організовувати тижні чи місячники правових знань, в рамках яких проводити різноманітні бесіди, круглі столи, конференції, брейн-ринги, зустрічі, відеолекторії, виставки, конкурси на правову тематику. Така робота сприяє зменшенню кількості правопорушень серед учнів школи.
Суттєвим у визначенні причин правопорушень слід вважати динамічний зв’язок і взаємозалежність умов життєдіяльності і соціальної ситуації розвитку учня, що впливає на соціальну адаптацію.
У даному випадку мова йде про соціальну дезадаптацію учнів, тобто таке пристосування їх до соціального середовища, за якого вони набувають негативного соціального досвіду, що спричиняє їх подальші протиправні вчинки. Як показує практика, формування в дітей позитивного чи негативного досвіду починається із сім’ї. Дослідження причин правопорушень неповнолітніх свідчить, що у 60-80% випадків механізм протиправної поведінки був “запущений” недоліками сімейного виховання.
Найбільш типовими помилками сімейного виховання є:
- дефіцит позитивного спілкування батьків з підлітками;
- відсутність у дорослих стійких власних моральних установок;
- організація життя в сім’ї не сприяє формуванню у дитини моральних звичок;
- батьки не знають і не розуміють внутрішнього світу своєї дитини;
- недоброзичливе, грубе ставлення дорослих до підлітка.
Слід вважати, що умови сімейного виховання дитини відбиваються на всьому житті і служать відправним моментом формування особистості. Сім’я, з точки зору пред’явлених до неї вимог, повинна максимально забезпечувати адаптацію дітей до умов суспільного життя, а також підготувати ґрунт для прийняття дитиною соціальних норм, тобто вона перша включається у вирішення завдань соціалізації індивіда. Але проблема полягає в тому, що сучасна сім’я часто не бажає, не вміє чи неспроможна правильно виховувати дітей. Тому школа, налагоджуючи контакт з сім’єю і постійну взаємодію, повинна допомогти у розв’язанні цієї проблеми.
У превентивному вихованні учнівської молоді важливим є залучення до виховного процесу батьків, громадських організацій, самоврядування; координація взаємодії школи, сім’ї та громадськості. Постійна співпраця школи з батьками, іншими суспільними виховними інститутами, забезпечує стійкість і стабільність навчально-виховного процесу, сприяє усуненню психолого-педагогічних порушень соціальної адаптації неповнолітніх.
Для превентивного виховання добирається життєво важлива й доступна для шкільного віку за обсягом і змістом морально – правова інформація та інформація про здоровий спосіб життя, яка дозволить досягти максимального виховного ефекту, не перевантажуючи пам’яті учнів непотрібними фактами й деталями. Морально – правові знання сприяють виробленню в школярів чіткого уявлення про те, що є моральним, а що аморальним у конкретній ситуації, що корисно для здоров’я, а що шкідливо. Учень, у якого сформовані правові, моральні погляди й переконання, не лише усвідомлює їх істинність, а й готовий діяти відповідно до суспільних норм і вимог законів.

Рекомендований перелік корекційно-відновлювальних, просвітницьких програм з правового виховання

№ п/п
Назва програми
Автор
Спрямованість програм
К-ть занять
Категорія учасників
Джерело програми
1
Тренінг «Ти і твої права»
В.В.Жуков
Ознайомити підлітків з
 їхніми 
правами, з питаннями працевлашт
ування.
4
Учні 13-17 р.
//Практична психологія та соціальна робота.-2001.- №9.-С.28-31.
//Практична психологія та соціальна робота-1999- № 6-C. 21-28.
2
Тренінг із формування правового світогляду для дітей 12-16 років.
Л.Києнко-Романюк 0.Церковна
Виховувати неприми
ренність до протиправ
ної поведінки.
7
12-16 р.
Дитина    у    кризовому соціумі.- К.,2004 (Б-ка «Шк. Світу»).
3
Правила поведінки . Тренінг для підлітків.
Л.Киянко-Романюк
Формування правового світогляду підлітків

5-8 кл.
Дитина у кризовому соціумі: як її розуміти  і виховувати.- К.: Редакція загально-педагог. Газети, 2004
4
Профілактика правопорушень серед підлітків
Л. Шнеренко
Розвиток навичок протиправної поведінки
7
Підлітки
//Шкільний світ-2005- .№28
5
Модуль «Знаємо та реалізуємо свої права»
Я.М.Квітка,
О.М. Константінов та ін.
Розширення
знань про права 
та обов’язки
4+4
Підлітки
старшокл
асники
Квітка Я.М.,
Константінов О.М. та ін.Навч.-метод.посібник.-К.:Навч. Книга, 2002.
6
Незнання прав не звільняє від обов’язків
С.Решетило
Розширення знань про права та обов’язки
1
13-15р.
//Психолог.-2008.-№1/-C.27-31
7
Права дитини
Т.Шаповал
Ознайомлення учнів з «Конвенцією про права дитини»
1
10-11р.
//Психолог.-2006.-№5
8
Твої права та обов’язки, дитино!
В.Матющенко
Правова просвіта
1
13-15р.
//Психолог.-2004.-№3-4.-С.29-30

Немає коментарів:

Дописати коментар