Профорієнтація



Профорієнтація - система навчально-виховної роботи, спрямованої на засвоєння учнями знань про соціально-економічні й психофізіологічні умови правильного вибору професії, формування в них уміння аналізувати вимоги різних професій до психологічної структури особистості, а також свої професійно значущі якості, шляхи й засоби їх розвитку.
Правильний вибір професії зумовлює моральне задоволення, позитивну самооцінку, високу продуктивність праці, якість продукції. Він є точкою, в якій сходяться інтереси особистості та суспільства, поєднання особистих і загальних інтересів.
Завдання профорієнтації полягає в ознайомленні учнів з професіями та правилами їх вибору, вихованні спрямованості на самопізнання як основу професійного самовизначення; формування вміння зіставляти свої здібності з вимогами щодо набуття конкретної професії, складати на цій основі реальний план оволодіння професією, а також забезпечення розвитку професійно важливих якостей особистості.
Компонентами профорієнтаційної роботи є професійна інформація, професійна діагностика, професійна консультація, професійний відбір, професійна адаптація.
Професійна інформація - психолого-педагогічна система формування в особистості активної профорієнтаційної позиції, що відповідає суб'єктивним і об'єктивним умовам вільного та свідомого професійного самовизначення особистості. Вона дає школярам змогу ознайомитися з різними професіями, з пов'язаним із ними змістом трудової діяльності, з вимогами, які ці професії пред'являють людині, а також з тим, де ними можна оволодіти. Завдяки цьому учні виявляють свої індивідуальні схильності, психофізіологічні можливості, вміння зіставити їх з вимогами професії, до якої вони мають інтерес і нахили, щоб прийняти правильне рішення про свою придатність до професійної діяльності в обраній галузі праці.
Професійна діагностика - система психологічного вивчення особистості з метою виявлення її професійно значущих властивостей і якостей. Для деяких спеціальностей вона є неминучою, ігнорування пов'язане з ризиком непридатності особистості.
Професійна консультація - надання особистості на основі її вивчення науково обґрунтованої допомоги щодо найоптимальніших для неї напрямів і засобів професійного самовизначення. Вона має на меті й навчання учнів прийомам самооцінки своїх якостей з метою з'ясування їх відповідності вимогам професії. Мріючи про певну професію, школярі повинні водночас замислюватися, чи справді вони годяться для такої роботи. Для відповіді на це питання вони мають знати вимоги професії до людини, яка її обрала. Такі вимоги розроблено до багатьох професій.
Аналогічні консультації слід надавати і батькам учнів, щоб вони серйозніше підходили до обрання майбутньої професії дітьми, допомагали їм у цьому. До професійної консультації залучають і медичних працівників школи, які знають медичні протипоказання стосовно основних професій і можуть запобігти небажаним випадкам, коли учням доводиться змінювати професійну орієнтацію вже на етапі відбору.
Професійний відбір - система роботи, спрямована на надання допомоги учневі у визначенні й виборі конкретної професії на основі виявлення й оцінки його загальних і спеціальних здібностей, здатностей, інтересів, потреб і об'єктивних умов професійної підготовки і працевлаштування. Здійснюють його навчальні заклади, висуваючи до вступників конкретні вимоги, або установи, які приймають випускників на роботу. На цьому етапі важлива роз'яснювальна робота серед молодих людей, які повинні усвідомити необхідність роботи над собою задля подолання певних недоліків, досягнення професійної майстерності.
Професійна адаптація - процес пристосування людини до професійної діяльності, її умов; досягнення бажаної продуктивності праці й відповідності між професійними намірами, інтересами, якостями особистості та вимогами до діяльності. її здійснюють на стадії оволодіння учнем професією. Ознаками професійної адаптації є збереження і розвиток здібностей і схильностей до обраної професійної діяльності, узгодженість суспільної та особистої мотивації до праці, яка залежить від її змісту, впливу сім'ї та виробничого оточення. Професійна адаптація відбувається разом із суспільною адаптацією.
Етапи профорієнтаційної роботи зі школярами різного віку:
а) початковий (пропедевтичний) етап. Метою його є ознайомлення дітей у процесі навчальної, позакласної та позашкільної роботи з найпоширенішими професіями, виховання позитивного ставлення до різних видів трудової та професійної діяльності, інтересу до пізнання своєї особистості, формування початкових загальнотрудових умінь і навичок, здатності до взаємодії з іншими особами в процесі діяльності. Результатом цієї роботи має бути сформоване у молодших школярів ставлення до себе, суспільства і професійної діяльності;
б) пізнавально-пошуковий (5-7 класи) етап. Передбачає формування ціннісних орієнтацій, мотивації самопізнання, установки на власну активність у професійному самовизначенні та оволодінні професійною діяльністю, а також систематичне ознайомлення з професіями у навчально-виховному процесі. Не менш важливими є формування умінь самооцінки, самоаналізу з метою усвідомлення власної професійної спрямованості, консультування щодо вибору профілю подальшої освіти, форм трудової підготовки. Оптимальним результатом є вибір напряму (профілю) навчання, продовження освіти у 8-9 класах;
в) базовий (визначальний) (8-9, 8-11 класи) етап. Робота на цьому етапі полягає у вивченні наукових основ вибору професії, її класифікаційних ознак, вимог професій до людини, основних професійно важливих якостей, правил вибору професії. Старшокласники мають оволодіти методиками самопізнання, самооцінки, розвивати індивідуальні професійно важливі якості, формувати вміння зіставляти необхідні для здобуття конкретної професії вимоги з власними можливостями та кон'юнктурою ринку праці. Завданням школи є створення умов для випробування можливостей учнів у різних видах трудової діяльності (консультації щодо вибору професії та навчального закладу, професійний відбір). Про досягнення очікуваних результатів свідчать сформованість особистісно значущого сенсу вибору професії, певної професійної спрямованості, професійне самовизначення учнів, їх готовність до зміни професійної спрямованості, переорієнтації на суміжні професії, на інші види діяльності відповідно до своїх індивідуальних особливостей та результатів профвідбору.



Рекомендований перелік корекційно-відновлювальних, просвітницьких програм з профільного навчання

№ п/п
Назва програми
Автор
Спрямованість програм
К-ть занять
Категорія
учасників
Джерело програми
1
Вибір професії або задача з багатьма невідомими
Н.Михайлівська
О.Тричук
Формування загальної готовності до професійного самовизначення, активізація проблеми вибору професії
1
9-11 кл.
//Психолог-2004-№45-C.18
2
Життєвий проект старшокласника

Життєве самовизначення та професійний вибір
1
11 кл.
//Позакласний чаc-2001-№7
3
Тренінг розвитку профорієнтаційних  знань старшокласників
О. Перепада
Розвиток мотивації досягнення певного виду діяльності
9
старшокласники
//Психолог-2005-№15-С.22-26
4
«Обери своє майбутнє»
Г.Кривошаєва
Професійне самовизначення
10
Ст. підлітки
//Психолог.-2006.-№11
5
Профорієнтаційні заняття «Ким бути»
О.Мельниченко
Правильний вибір професії
10
Підлітки
 14-18 р.
// Психолог – вкладка. № 41-42, листопад, 2008.
6
«Хочу»+ «Можу»+«Треба»= «Правильний вибір професії». Програма тренінгу з професійної орієнтації для учнів 9-12 класів.

Н.Дем'янчук

Розвивати навички спілкування, самоаналізу допомогти старшокласникам визначити майбутню професію, означити шляхи її досягнення; дати рекомендації щодо правильного вибору професії.
6
Учні 9-12кл.
// Психолог.-2009- №25-27- с. 54-64
7
Професійне самовизначення старшокласників
М.П.Листопад
Формування навичок самостійного і
відповідального вибору професії та
життєвого самовизначення
6
Старшокласники
//Практична психологія і соціальна робота.-2009.-№5.-с.25-35
8
Я обираю професію
І.Марченко
Формування загальної готовності до професійного самовизначення, виявлення професійних інтересів,
13
Учні 8-9 кл.
// Психолог. -2008. -№37.-25-32
9
Профорієнтаційні ігри
О.Гапонова
Допомога у професійному самовизначенні
4
уч. 14- 18 р.
Психолог. – 2007. - №23-24.
10
Тренінг розвитку профорієнтаційних знань старшокласників
О.Перепада
Надання необхідного обсягу профінформаційних знань та навичок, необхідний для прийняття правильного рішення щодо професійного самовизначення
11
9клас
//Психолог-2006- №9
11
Тренінг «Вибір професії або задача з багатьма невідомими»
С.Уніят, С.Комінко
Допомогти вибрати майбутню професію
6
Старшокласники
 С.Уніят, С.Комінко Вибір професії або задача з багатьма невідомими - Тернопіль, 1997
12
Корекційно-розвивальнапрограма «Розвиток особитсісної цілеспрямованості»
Т.Носова
Розвиток особитсісної цілеспрямованості
20
Старшокласники
//Психолог- 2006-№2-3
13
Профорієнтаційна робота в школі
Скворчевська О.В., Нурєєва О.С.
Просвітницька робота з профорієнтації

Учні 5-9кл
Скворчевська О.В., Нурєєва О.С. Класні години з психологом.-Х.: «Ранок»
14
Цікавий світ професій.
С. Яланська
Формування у школярів навчально-пізнавальної мотивації.
22
Учні 3-4кл.
//Психолог- №29- 2011р-Вкладка
15
Програма профорієнтаційних занять для старшокласників
Л. Некраш,
М. Стрільник
Формування у старшокласників внутрішньої готовності самостійно і осмислено планувати, корегувати та реалізовувати перспективи свого професійного розвитку, обґрунтовано підходити до вибору професії.
18 годин
Учні 10 класу
Л. Некраш, М. Стрільник «Вибір професії: як діяти, щоб не помилятися» Київ «Шкільний світ» 2011
16
Тренінг „Моє професійне майбутне”
Л. Футерко
Набуття вмінь, необхідні при виборі професії.
7
Старшокласники
//Психолог-2011-№44.
17
Психокорекційна програма для роботи з агресивними, замкненними, сором'язливими дітьми
Шевченко К.
корекція агресивних проявів поведінки дошкільніт та відхилень в емоційних проявах
17
діти 5-7р.
Психологічні заняття з дошкільнітами/ Упорядник Т.Ш. Червонна.-К.:Шк.світ., 2008.
18
Цикл занять з вибору професії
О. Титаренко
К.Стояновська
Формування готовності до самовизначення
6
5
Учні 8 кл.
Учні 9 кл.
//Психолог-2013-№11-12
19
Професія та кар’єра
О. Титаренко
К.Стояновська
Формування психологічної готовності до обґрунтованого вибору професії, розвиток навички планування професійної кар’єри
10
Учні 10-11 кл.
// Психолог -2013-№11-12
20
Моє професійне майбутнє
Л. Футерко
Отримання вмінь, необхідних при виборі професії, просування в процесі професійного самовизначення через побудову професійної мети
7
Учні 10-11 класів
// Психолог -2013-№11-12
21
Профорієнтація в початковій школі

Алла Веленко
Ознайомлення учнів з історією появи професій, визначення понять «Професія», «Спеціальність»
7
Учні поч.. класів
// Психолог -2013- №11-12
22
Програма «Усі професії хороші обирай до смаку»
Г. Животівська
Ознайомлення  із  професіями
3
Діти 4 – 5р.
//Психолог.-2010.-№5.-С. 18 - 19
23
Визначення особистісної перспективи
Н.Гук.,
забезпечення профорієнтаційної активізації учнів
11
Учні 9-10кл.
//Психолог.-2011.- №30 – 31.-С. 41– 55.

Немає коментарів:

Дописати коментар